ЧЮВАТОВЫ
От служилых казанцев. Под 1541 - 1542 гг. в Казани упоминается Чюватов Никита, посол (ПСРЛ, 29, с. 43 - 44). Фамилия от старотюркского (булгарского) чюв "расписка" (ДТС, с. 157).
- Его имя носит Национальная школа искусств в Вильнюсе.
- Кисти именно этого литовского живописца принадлежат картины «Соната солнца» и «Соната весны».
- Композитор, родоначальник профессиональной литовской музыки.
- Международный музыкальный конкурс в Вильнюсе уже полвека носит имя этого автора живописной «Сонаты весны» и симфонических поэм «В лесу» и «Море».
- Малая планета.
ЧЮРЛЕНИС (Ciurlionis) Микалоюс Константинас (1875-1911) - литовский живописец и композитор. Символические картины (циклы "Соната солнца", "Соната весны", оба 1907) погружены в мир сказки, мечты, фантастических видений, музыкальных ритмов. Автор первых литовских симфонических поэм ("В лесу", 1900; "Море", 1907).
Чюрлёнис Микалоюс Константинас (Ciurlionis) (1875-1911), живописец и композитор. Символические картины (циклы «Соната солнца», «Соната весны», оба 1907; диптих «Прелюдия и Фуга») погружены в мир сказки, мечты, фантастических видений, музыкальных ритмов. Автор первых литовских симфонических поэм («В лесу», 1900; «Море», 1907) и камерно-инструментальных произведений. С 1965 в Литве проводится конкурс исполнителей им. Чюрлёниса (с 1991 международный).
* * *
ЧЮРЛЕНИС Микалоюс Константинас - ЧЮРЛЕНИС (Ciurlionis) Микалоюс Константинас [10 (22) сентября 1875, Варена, близ Друскеников (ныне Друскининкай) - 28 марта (10 апреля) 1911, Пустельник Минськи, Варшавское воеводство (ныне Польша)], литовский художник и композитор. Основоположник литовской национальной музыкальной школы и величайший из живописцев своей страны.
Музыкальное творчество
Родился в семье органиста сельской церкви. Получив уроки игры и нотной грамоты у отца и в оркестровой школе в Плунге, финансируемой князем М. Огинским, затем, при поддержке князя, учился в Варшавском музыкальном институте (1893-99), а затем в лейпцигской консерватории (1901-02). Испытав особое влияние Ф. Шопена (см. ШОПЕН Фридерик) (эпигонами которого были его варшавские наставники З. Сигетинский и З. Носковский), примкнул к романтической школе. Позднее в его творчестве усилились черты символизма и модерна, сближающие его музыку с некоторыми произведениями С. В. Рахманинова (см. РАХМАНИНОВ Сергей Васильевич) и А. Н. Скрябина (см. СКРЯБИН Александр Николаевич).
Тематически-определяющей основой практически всех его музыкальных вещей является природа, национальный пейзаж, вкупе с фольклорными мотивами. Написал первые литовские симфонические поэмы «Лес» (1900) и «Море», струнный квартет, ок. 100 фортепьянных произведений, ок. 60 обработок народных песен и др. До 1906 работал в Варшаве, в 1906-08 - в Вильно (Вильнюсе), в 1908-09 - в Петербурге. Живя в Вильно, руководил народным хором. Музыка оказала решающее воздействие и на становление живописного дарования Чюрлениса.
Живопись и графика
Увлекшись изобразительным творчеством, он, в свои варшавские годы, занимался в 1902-05 в рисовальной школе Я. Каузика, а затем в местной Школе изящных искусств. Был одним из основателей Литовского художественного общества (1907).
Излюбленной техникой Чюрлениса были пастель и темпера; маслом писал сравнительно редко. Первые его картины сложились на основе пейзажных и архитектурных зарисовок (Друскининкая и его окрестностей), превратившихся в таинственно-отвлеченные («Музыка леса», 1903; «Покой», 1904) или национально-романтические («Жемайтийские кресты», 1909) символы. Стилистика позднего романтизма и здесь, в живописи, плавно переходила в символизм. Его лучшие образы нарождались из внутренних медитаций и видений, порою фиксируя сны или переводя в визуальный ряд определенные музыкальные темы.
Помимо отдельных, самоценных композиций («Сказка о королях», 1908; и др.) Чюрленис писал триптихи («Путешествие королевны», 1907; и др.), но еще чаще целые циклы, нередко обозначенные как «сонаты» с традиционным четырехчастным делением на «аллегро», «анданте», «скерцо» и «финал». Среди лучших его живописных циклов - «Знаки зодиака», «Зима», «Весна», «Соната солнца», «Соната весны» (все - 1907), «Соната моря», «Соната звезд», «Соната ужа» (все - 1908), «Соната пирамид» (1908-09).
В характерных для этих произведений мотивах космического величия, волшебной власти и вечного круговращения природы доминирует жизнеутверждающе-эпическое настроение, часто акцентированное светлыми, солнечными красочными гаммами (таковы, в частности, знаменитая «Сказка», центральная часть триптиха «Путешествие королевны» - с младенцем перед волшебным цветком на вершине горы и зависшей над ними птицей с огромными крыльями, или грандиозная космическая мельница, парящая в «Анданте» «Сонаты весны» над мельницами земными).
Но параллельно (начиная с раннего цикла «Похороны», 1903-04) усиливаются скорбные, даже трагические мотивы, форсированные темными цветовыми зонами и зловещими символами (такими как мировой змей в виде исполинского ужа, черное солнце, опустевшие древние города). Пафос рождения нового мира из вселенских бездн сменяется ужасом всеобщего нисхождения в эти бездны. Демон (в одноименной картине 1908-09) как бы произносит приговор человеческой цивилизации, представленной в виде безлюдных дворцов и башен.
Последние два года жизни мастера были омрачены тяжким душевным недугом. Помещенный в лечебницу (1910), он умер в следующем году от кровоизлияния в мозг.
В 1910 Чюрленис заочно избрали в состав только что воссозданного петербургского общества «Мир искусства (см. МИР ИСКУССТВА)». Его картины произвели сенсацию в стане русских символистов (см. СИМВОЛИЗМ); поэт Вячеслав И. Иванов (см. ИВАНОВ Вячеслав Иванович) опубликовал о нем статью «Чюрленис и проблема синтеза искусств» («Аполлон», 1914, № 3), которая до сих пор считается одним из лучших исследований его творчества. Вполне возможно, что величавая ритмика его картин, приближающаяся по духу своему к раннему абстрактному искусству, оказала прямое воздействие на творчество В. В. Кандинского (см. КАНДИНСКИЙ Василий Васильевич).
Подавляющее большинство живописных и графических произведений Чюрлениса (в том числе и все вышеупомянутые) хранится в его музее в Каунасе. В Друскининкае существует дом-музей художника и композитора, посвященный в основном его музыкальному творчеству.
ПОДВИГ|Ъ (289), А с.
1.Душевное движение, побуждение:
и на дѣла тъкмо сихъ ни словеса нъ и подвигы и помыслы. и ˫аже вънѹтрь д҃ши. подобаѥть пытати. (κινήσεις) ЖФСт к. XII, 59.
2. Борьба; состязание, соревнование:
се же в костѧнтинѣ градѣ. в немьже… многы добродѣтели ѹказы имуща. зане не тако собрати бж҃ествена˫а. ˫ако коньникомъ подвiгы и ины игры. ГБ к. XIV, 179в; плотью текущи(х). въвѣрѧютсѧ котории суть. прiемлюще к подвигомъ и показающе како и где ли полезна˫а приимуть (τοὺς ἀγῶνας) ФСт XIV/XV, 147а; сшедши(м)сѧ бе||с числа лю(д)мъ на видѣнье подвига. ˫ако же ѹвидѣти котора˫а страна побѣду прииме(т). (τοῦ ἀγῶνος) ЖВИ XIV-XV, 98б-в;
|| перен.:
подвигъ вашь къ козни противулежащии брани пресѣка˫а бываѥть. (ὁ ἀγών) ФСт XIV/XV, 21в; посрамите супротивны˫а. побѣдите ополчающа˫асѧ на вы бѣсовьски˫а брани. подвигъ вашь да будеть в томь великъ (ἀγών) Там же, 36а; помысли къ градо(м) и ˫азыкомъ быти подвигу. и ц(с)рвъ безбожны(х). ѿ нихже ови ѹдержать. они же равно побѣж(е)ни буду(т). (τὸν ἀγῶνα) ГБ к. XIV, 135в;
|| нападки, выпады; борьба мнений, спор:
рѣша же неции ѡ сею ѡканьною еретикѹ… въстаста же на церковь. при феѡфилѣ еп(с)пе. ѡлеѯандрьстѣмь. при инокѣнтии рѹмьстѣмь. и по мнозѣхъ подвизѣхъ и трѹдехъ. ѿ тою еп(с)пѹ ѡсѹжена и проклѧта быста. КР 1284, 132г; при ѳеофiлѣ еп(с)пѣ александрьстѣм(ь) и при инокентии румьстѣмь си [еретики] въстаста на цр҃квь i мъногы подвигы на ню подвiгоста. Там же, 386г; Петри˫ане… распрѣвъшесѧ о семь. съ || дами˫ановы расколникы. ˫ако же и писаниемь подвiгы многы подвигнѹти о семь межю собою. Там же, 389в-г; того ра(д) пакы сѹдь˫амъ подвигъ, пакы людьѥ, пакы воиници… пакы народи бѣснѹющесѧ и мѧтѹщесѧ. (κινήσεις) ГА XIV1, 218в; многа же плавающи(х) встань. инѣмъ и онѣхъ подвигъ творѧщи(м). и прозвукъ творѧщимъ другъ къ другу. и к волнамъ. (συναγωνιζομένων) ГБ к. XIV, 128г.
3. Религиозный подвиг, подвижничество:
на стьзю подвига въстѹпаѥши. Изб 1076, 48; бл҃годатьнѣ дивьны бесѣдоваше… многоѥ предъстав(л)˫а˫а страданиѥ. и тьмами подвигъ страдати хотѧщимъ. (τὸν ἀγῶνα) ЖФСт к. XII, 98 об.; мѹжьствовати въ д҃ховьныхъ подвизѣхъ. УСт к. XII, 234; Сицево… оц҃ю нашемѹ ѳеодосию… житиѥ свое съ въздьржаниѥмь и подвигъмь исправл˫ающю. ЖФП XII, 57г; мънога˫а гонѥни˫а прѣтьрьпѣвыи. мъногы же страсти подвигъ показавыи. (ἀγωνισμοτων) КЕ XII, 228а; въ подв(и)гъ себе въ дх҃овьнъ въложаще. прѣспѣимъ дрѹг(ъ) дрѹга добротою. СбТр XII/XIII, 28; тѣмь же не ѿлагаѥмъ подвига. ѥда бо великъ животъ нашь. ИларПоуч XI сп. сер. XIII, 210а; [Сильвестр] многы подвигы прѣтьрпѣ. и многа чюдеса створи. ПрЛ 1282, 116в; Иже своею волею пришедше на подвигъ и по многыхъ мѹкахъ ѿвергъшихъсѧ. и по томь кающихсѧ. и со створеномъ плачющихсѧ. достоино помиловати. КР 1284, 200б; тенѣта бо и сѣти сѹть мирьскыхъ бесѣды. и обѧжють житiискыми куплѧмi. желѣзными скорбьми. и рослабѧть къ постьному подвигѹ. КН 1285-1291, 509г; въшелъ ѥси въ повиновени˫а подвигы. стр(с)тнѹ житию себе издавъ. (μοτην ὑπέστης τὸ τῆς ἀποταξίας ἆϑλον) ПНЧ 1296, 41; или˫а многъ сы рвьниѥмь и б҃олюбиѥмь. многѹ бъдръсть… и подвiгъ положивъ и всѧкого прилѣжани˫а ˫авивши. и полѣзнѹ вѣщь ѡставi. Пр 1313, 1г; иже сѹть в затворѣхъ… и въ пѹстыни бра(т)˫а наша. ты г҃и подажь имъ крѣпость к подвигѹ. ФПМол XI сп. XIV1, 275 об.; мудрость… настави на ч(с)ть правы˫а. дасть имъ разумъ имѣти ст҃хъ… подвигъ крѣпокъ подасть имъ. МПр XIV2, 9 об.; бдѣнию ѥсть врѣмѧ. и подвигу велику. Пр 1383, 33б; Кто изрещи възможеть подвиги тво˫а оч҃е. Мин к. XIV (май), 16; Ѡ подвизѣ иночьскаго жи(тѧ). СбЧуд к. XIV (1), 282а; да не обрѧщеш(и) въ времѧ подвига. раслаблено ср(д)це имыи. (ἐν καιρῷ ἀγῶνος) ПНЧ к. XIV, 30а; всѧкому повелѣваю. стецѣтесѧ к добродѣтели подвигу. (τὸν… ἀγῶνα) ГБ к. XIV, 204а; кацѣхъ подвигъ требуемъ. и тъщани˫а и спѣха. бдѣни˫а и печали о д҃шѣ своеи. ИларПосл XI сп. XIV/XV, 195; сего ра(д) и едiносто˫анье наше. сего ра(д) и подвизи. и отъ васъ в ны приходѧть. (οἱ ἀγῶνες) ФСт XIV/XV, 204а; бес подвига бо никтоже вѣнчаетсѧ. СбТр XIV/XV, 20; Оумъ свои присно… || …въспущаи г(с)у горѣ сим же на стезю подв(и)га вступаеши. ЗЦ к. XIV/XV, 69-70; по семь бл҃жныи на болша˫а подвиги жела˫а. въ столпъ вшедъ затворисѧ. ПрП XIV-XV (2), 84а; мнози же и инии по немъ [игумене] равно ему подвигомъ подвизавшесѧ. праведны получиша вѣнець. (τὸν… ἀγῶνα) ЖВИ XIV-XV, 52б; приложи [Феодосий] къ трѹдомъ трѹды. и к подвигомъ по||двигы. ПКП 1406, 97в-г;
|| трудности, испытания; опасность:
многы подвигы подъимъ по правовѣрiи… ѥретицьска˫а ѹста загради словесы. и книгы многы списавъ. ПрЛ 1282, 115б; ѥгоже бо˫атисѧ вамъ нѣсть. страха ни подвизани˫а. идѣже нѣсть подьвига. (ἀγών) ФСт XIV/XV, 22г; сѣмо ми подвизи приходѧть присно и скорби и печали. (ἀγῶνες) Там же, 62а; Ѡц҃и мои и братьѥ и чада. вѣдыи и свѣдаю ˫ако нынѣ въ мнозѣ ѥсте злѣ. и в подвизѣ. (ἀγῶνι) Там же, 117г;
|| воинский подвиг:
аще ли ѡбрѧщють(с) ѥтери ѿ тѣхъ дьрзнѹвше. илi кметищи. или простыхъ людии. подвiгы и храборьство сдѣ˫авше. ѡбрѣта˫аисѧ кнѧзь или воѥвода в то времѧ. ѿ реченаго ѹрока кнѧжа да подаѥть ˫ако и лѣпо. ЗС 1285-1291, 338а; подвигъ и храборьство сдѣеть. ЗС XIV2, 24; бранемъ ѹже свѣти до||спѣвають быти. преже ѹбо сѧдуть воѥводы сбирающе люди. и словесы ѹтѣшными приимающе ˫а. и на подвиги въздвизающе ˫а (τοὺς ἀγῶνας) ФСт XIV/XV, 32а-б.
4. Дело, занятие:
аще къто отъ коѥго когда игрьнааго начинани˫а. нъ бл҃гдѣти хрьсти˫аньства прити въсхощеть. и свободь отъ тѣхъ сквьрнъ прѣбыти не подобаѥть таковааго къ тѣмъ же подвигомъ пакы повелѣти нѹдити ˫а. (τὰ γυμνοσματα) КЕ XII, 136а.
ПОКА|ЗАТИ1 (765), ЖОУ, ЖЕТЬ гл.
1.Дать возможность увидеть, показать:
Отъкрыите ларѣ и покажѣте ˫а чл҃вкѹ ономѹ чьто ѥмѹ хранѧть. (δείξατε) Изб 1076, 272; посылаѥть ѥ скорѣѥ къ поминаномѹ воѥводѣ въсточьномѹ. томꙊ самомѹ шьдъшѹ къ ст҃омꙊ вел˫ащѹ и грамотѹ показати. и до посльн˫аго [вм. послѣдьн˫аго] издыхани˫а зѣло бити ѥго. (ἐπιδεὶξαι) ЖФСт к. XII, 133 об.; не ожидати дѣ˫ани˫а ради и съмьрти. нъ игѹменѹ гнои показати. и трѣбовати паче теплѣ своѥго посѣщени˫а съподобитисѧ. и болѣзни въ скорѣ измѣнитисѧ. УСт к. XII, 221; ˫ави ми с҃на моѥго… се бо сама с˫а погѹблю предъ двьрьми печеры се˫а. аще ми не покажеши ѥго. ЖФП XII, 32в; въли˫а ѥмѹ въ викию мало вина. ѡставивъ на ѹтри˫а цр҃квьнѣи слѹжьбѣ. прозвутеръ же несъ ѥже мало ѥмѹ въда. показа блаженомꙊ ѳеѡдосию. Там же, 51б; и проси ѹ б҃а вi||дѣти како разлѹчаѥтьсѧ д҃ша ѿ тѣла и показа ѥмѹ. ПрЛ 1282, 83-84; и попеломь посыпавъ главꙊ и сльзы многы испѹстiвъ… и || лю(д)мъ показавъ раны едва при˫атъ бы(с) ѿ зефiра еп(с)па. КР 1284, 386б-в; сего призва ѥпифании. показа ѥмѹ сребро. (δείξας) ПНЧ 1296, 80; показа бо сломъ весь домъ свои и скровища. (δείξας) ГА XIV1, 106в; не бо притчею но ˫авѣ показалъ ѥси на(м) гл҃а се б҃ъ на(ш) грѧде(т) въ славѣ. КТур XII сп. XIV2, 270; и се рекъ показа Володи||меру запону. на неиже бѣ напи(с)но судище Г(с)не. ЛЛ 1377, 36-36 об. (986); азъ же покажю вамъ. ˫ако рѹкодѣлье мое дѣла˫а. беспрестани молюсѧ къ б҃ѹ. (δεικνύω) ПНЧ к. XIV, 142г; ва(м) да покажю ѡбразъ мои(х) ѹченьи. (ἐπιδείξω) ГБ к. XIV, 128а; Подобаѥть ѥп(с)пу. внегда хотѧть ѥго поставити ѥпискупомъ. да ˫авѣ покаже(т) все имѣньѥ своѥ. КВ к. XIV, 24б; и раi ѿверзетсѧ. и жизнь вѣчную покаже(т) ЗЦ XIV/XV, 91а; Велитъ i ѹбо старца иѡасафъ показати ѥму ѡбычны˫а ризы ѥго || тогда варлаамъ сволъкъсѧ ѿ ризы в нюже бѣ ѡболче(н) видѣньѥ ˫ависѧ страшно иѡасафу. бѧше бо все ѹмащеньѥ плоти измождало. (ὀφϑῆναι) ЖВИ XIV-XV, 69б-в; проси˫авъ солъньце ˫авѣ покажеть ˫аже въ нощи та˫атъсѧ. (ἐπιδείκνυται) Пч н. XV (1), 112;
|| явить:
Въ тъ (ж) дь [так!] памѧ(т) страха великаго трѹса. прѣже въскр(с)ни˫а показа намъ д҃нь въскр҃сни˫а и дѣтища на въздухъ въсхыщена. ПрЛ 1282, 29в; и ˫ако вѣтръ и знои расѣю ˫а предъ лицемь врагъ ихъ и покажю имъ д҃нь погыбѣль˫а. и ˫асти имѹть плоть сн҃въ своихъ и дъщерiи. (δείξω) ГА XIV1, 167в; и кто ѥсть инъ б҃ъ болша сего показалъ во из҃ли чюде(с). КТур XII сп. XIV2, 267; тако же и Гь҃ нашь показал ны есть на врагы побѣду. ЛЛ 1377, 79 об. (1096); по том же. въ суди˫а мѣсто цр(с)тво нб(с)ное. не покажет ли намъ живота неискончающа(с) ра(д)сть. (ὑποδεικνύουσι) ФСт XIV/XV, 229а; много знамение показаше [Бог] рабомъ своимъ. свѣтъ бо ст҃го сиѡна. проси˫аше. на мѣстѣ семь дн҃ь и нощь. (ἐδείκνυεν) СбТр XIV/XV, 158; посѣти ме(н) с высоты б҃ъ сп(с)ъ мои. и показа ми ка(к)выхъ бл҃гъ лишиша(с) прогнѣвающеи его. (ἔδειξε) ЖВИ XIV-XV, 112в; но иже всѣ(х) г(с)ь хотѧ сп(с)ти. показа ѥмꙊ [иноку] видѣни˫а англ(с)коѥ пришествиѥ. и бѣсовъ полкъ. ПКП 1406, 122г; нынѣ же рекоша [иудеи Моисею] покажи намъ воду да пиѥмъ. Пал 1406, 128г;
прич. в роли с.:
Не пострадавъшиимъ же. никакоже ничьтоже такова. ни показавъшиимъ плода вѣры. (τοῖς… ἐνδειξαμένοις) КЕ XII, 224б.
2. Показать, указать на когол., чтол.:
и прѣдъ двьрьми твоими стоѭ рѹкꙊ || простьръ… вьсѣмъ послѹшѧюштимъ покажю кърмителѧ своѥго. Изб 1076, 94-95; сто˫ащюмѹ же ѿкръвеною главою. аще ѥсть малоскимьникъ. простирати рѹкѹ. и братии показати съкрѹ||шеноѥ. и къ игѹменѹ възирати. УСт к. XII, 214-215; ˫ако ѿ б҃а подвиженъ показа тѣмъ мѣсто на своѥмь поли. велѧ тѹ възградити тѹ таковѹю цр҃квь. ЖФП XII, 60г; и ѿвѣща ѥдинъ ѿ нихъ покажа на дрѹга. ѥмѹже имѧ бѧшеть лазорь. се г҃и се третии д҃нь тѹжашеть ногою. ЧудН XII, 74б; и ре(ч) || архистратигъ. поиди г҃же да ти покажю къде мѹчать иѥрѣи. (ὑποδείξω) СбТр XII/XIII, 33-33 об.; тогда отроци вси пришьдше по малѹ всѧ повѣдаша имъ. ˫аже съдѣ˫аша ˫ако же и бы(с). и следъ показаша съшьдшомѹ огню. ПрЛ 1282, 121а; аще поручникъ или свѣтникъ. или сповѣстьни(к) ту будеть. заимовавшему же ту быти не прилучитсѧ. да покажеть заимодавьцю поручника (δεικνύτω) КР 1284, 293г; и съ нб҃се прочее съшедыи гла(с). иже ѧко же. перстомь с҃на показаше ѿ ст҃го д҃ха свѣдѣтельствуема. Там же, 355а; Оутрѹ же бывшю. въставъ сѹщимъ съповѣдаше и мѣсто же имъ показа на немже та черница ѡгнемь съгорѣ. (δείκνυται) ПНЧ 1296, 160; посъли ѹбо и призови Селивестра нѣкоторого гл҃ема ѿ Серапиниискы˫а горы. и тъ ти покажеть бж(с)твьнаго и сп҃снаго || источника (ὑποδείξει) ГА XIV1, 203б-в; и рѣша Варѧзи сольстилъ еси нами. да покажи ны путь въ Греки. ЛЛ 1377, 25 (980); и поча ходити [Антоний] по дебремъ и по гора‹мъ› ища кдѣ бы ему б҃ъ показалъ. и приде на холмъ идѣ бѣ Лариѡнъ ископалъ пе(ч)рку. и възлюби мѣсто се. Там же, 53 (1051); и въпросиша где лѣжать мо(щ) ст҃го николы. и показаша имъ. Пр 1383, 64б; и руку простеръ встави и стезю истинную показа. и тещи насъ къ свѣту направи. (ὑπέδειξεν) ФСт XIV/XV, 34а; ѹноша же слышавъ слово се. и поклонисѧ емѹ до землѧ молѧсѧ. да бы его довелъ до манастырѧ того. и гробъ бы емѹ показалъ. СбТр XIV/XV, 204; и повелѣ ц҃рь всѧ по рѧ(д) пре(д)ставити. и показа ему. мужа ѹбо на едино(м) мѣстѣ. на ином же жены. (ὑποδεῖξαι) ЖВИ XIV-XV, 108в; азъ ѡбличю и пре(д) всѣми вами. и мѣсто покажю идеже скровено ѥсть. ПКП 1406, 191в; и простеръ же рѹкѹ и показа дрѹжинѹ и ре(ч) (δείξας) Пч н. XV (1), 23 об.;
|| перен.:
и въ бл҃гоѥ стьзю намъ показавъша. (ὑποδεῖξαι) КЕ XII, 38б; и бы(с) въкѹпѣ б҃ъ и чл҃вкъ. да сп҃сеть чл҃вка отъ прельсти дь˫авол˫а. и показа ны пѹть сп҃сению. СбТр XII/XIII, 27 об.; и нелестныи путь заповѣдии вашихъ. показахъ вамъ. (ὑπέδειξα) ФСт XIV/XV, 129а; мою познаи хѹдость. ˫ако бл҃гыи и неблазньныи путь показати тебѣ приидохъ. к вѣчнымь ѹбо бесконечны(м) възводѧ. (ὑποδεῖξαι) ЖВИ XIV-XV, 57б; дрѹгыи же пѹть. иже х(с)ъ ѹч҃нкмъ показа рекъ. аще кто ѡставить ѡц҃ѧ и мт҃рь. грады и села р҃ кратицею прииме(т) сде. и в бѹдѹщѣмъ цр(с)тво нб(с)ноѥ. ПКП 1406, 95а;
|| предъявить:
Еп(с)пъ или причетникъ. аще въсхощеть поити къ ц(с)рви. да сконьчаеть первоѥ винѹ кархидоньскомѹ еп(с)пѹ. е˫аже ради идеть. и возметь ѿ него грамоту ѿпѹстьную. и в римъ пришедъ покажеть ю еп(с)пѹ рѹмь||скомѹ. КР 1284, 131-132;
♦ показати пѹть см.
пѹть.
3. Засвидетельствовать, удостоверить, доказать:
да о ѥдиномъ съгрешении показати не могыи. на дрѹгоѥ да не при˫атъ бѹдеть. (ἀποδεῖξαι) КЕ XII, 165б; ˫Ако аще алчеши покажи дѣлы самѣми. СбТр XII/XIII, 160 об.; Аще му(ж) о прѣлюбодѣ˫аньи жены свое˫а напишеть. и прѣлюбодѣ˫ань˫а не покажеть. подобаеть женѣ аще хощеть и таковое ради вины разлучитисѧ с мужемь своимь. (μὴ ἀποδείξῃ) КР 1284, 289а; власть ѥму ѥсть предъ суди˫ами. двизати ˫аже ѡ винѣ. i неправдѣ ˫авлѧѥмѣ… аще ли же ѡ неправдѣ показати не можеть извѣсту быти таковѡму раздрѣшенью. МПр XIV2, 75 об.;
|| дать показания, заявить о чем-л.:
а и жито еси показаль ѹ полотевица (н) [вм. на] три гривьнь. ГрБ № 665, 50-90 XII.
4. Проявить чтол., сделать явным, обнаружить:
Аште истиньно пока˫аниѥ хоштеши при˫ати. то ˫ави ѥ дѣлъмь. аште гърдости каѥшисѧ покажи съмѣрениѥ. Изб 1076, 57 об.; Да въскрьснеть б҃ъ. и да разидѹтьсѧ врази ѥго. и абиѥ въскричѧвъ невидимъ бысть ди˫аволъ. дѣлы показавъ. дѣиство м(о)лтвьноѥ. (δείξας) Там же, 194 об.; ли словесъ ихъ ѡтинѹдь при||имаста. ˫аже и да большюю ѥже къ б҃ѹ любъвь покажета. (δείξαιεν) ЖФСт к. XII, 36-37; и како показа мл(с)рдиѥ ст҃а˫а || та д҃ша. ПрЛ 1282, 9в-г; ˫ако же ни сльзы испѹщати. и сѹщее въ ср҃дци ѹѹмиление [так!] показати. КР 1284, 153г; и людьскоѥ неч(с)тиѥ обличить и своѥ покажеть долготерпѣниѥ. (ἵνα… ἐπιδείξῃ) ПНЧ 1296, 36 об.; бл҃жныи же борисъ много показа мл(с)рдиѥ во области своѥи. ЧтБГ к. XI сп. XIV2, 94в; Престависѧ велiкыи кнѧ(з) Всеволодъ… кнѧживъ. в Суждальстѣи земли. лѣ(т) л҃ и з҃ много мужствовавъ. и дерзость имѣвъ на бране(х) показавъ. ЛЛ 1377, 148 об. (1212); львъ не обретъ старца. ѹподобисѧ сѣтующему. и много ѹныньѥ показавъ. ѹвѣдевъ || ѿ мниха старцево ѹм҃ртвие частомь риканиѥмь. ѹм҃ртвиѥ. плакаше и гроба ища ˫авлѧшесѧ. Пр 1383, 5в-г; Не замедли исповѣдати сво˫а грѣхы… и покажеши ˫ако грѣхъ во истину възненавидѣлъ еси. (δείξῃς) ПНЧ к. XIV, 170а; тако и пустыньноѥ жи(т)е съ общи(м) смири показа(в) ˫ако е(с)и цѣлительство любомудрьствѹ. и любомудрьство требу˫а таиновожень˫а. (δεικνύς) ГБ к. XIV, 184г; токмо по подобью блудьнаго вопиюще согрѣшихомъ. и покажетѣ житиѥмъ своимъ ѹгодна б҃ви. (ἐπιδείκνυνται) ФСт XIV/XV, 99в; никакоже не отъступаимъ ни впадемъ в лѣность на всѧкъ д҃нь и часъ оскудѣюще. да аще много прилежанье покаже(м). но не всегда равно. то приносимѣ… и вложеное и изметное. новое и не новое. ˫ако въ скверны мѣсто сущи˫а. (ἐνδεικνύμεϑα) Там же, 172б; Помню тѧ рек(ша) исцѣлителѧ быти гл҃омъ ѡзлобленымъ. ѡн же ре(ч) ѥи. и аще требуеши покажу ти хитрость мою. (ἐπιδείξομαι) ЖВИ XIV-XV, 14в; аще ѹбо побѣдиши. предлежащую брань. истинна˫а тво˫а повелѣ(н)˫а покажеши имже наѹчил мѧ еси заблужьша. (δείξεις) Там же, 98а; добрi бо вси [воины] бь˫ахѹть(с) идѹще пѣши. и посреди ихъ Всеволодъ. не мало мѹжьство показа. ЛИ ок. 1425, 224 об. (1185); и врачъ не ѥгда по раѥмъ и по цвѣ||томъ водить стражюща˫а, и по банѧмъ, и по стѹденица(м), хытрость свою и чл҃вколюбиѥ покаже(т) токмо, но ѥгда больны˫а ѹды ѹрѣзаеть. (ἐπιδείκνυσι) Пч н. XV (1), 109-109 об.
5. Выставить, представить когол. кемл., какимл.:
прельстивъ же льстию подъ рѹцѣ сꙊще ѥмѹ вои… ц(с)рѧ показа себе. (ἀναδείκνυσι) ЖФСт к. XII, 102; Ги҃ б҃е нашь. сподобивыи свьршена показати раба твоего. КР 1284, 398г; си же да не чл҃вка съвершена покажють, но да г(с)а наговорѧть и нашего ѥстьства чюжаго створѧть. (ἀποφήνωσιν) ГА XIV1, 198в.
6. Раскрыть, объяснить чтол.:
и въспом˫анѹвъ ˫аже бѣ видѣлъ. и призъвавъ стража показаше ѥмѹ вьсе бывъшеѥ. СкБГ XII, 23б; аще ли толика находить бѣда цр҃квьна˫а ˫ако не мощи прѣже продани˫а съвѣщавати. понѣ ближьнѧ˫а на съвѣдѣтельство призоветь еп(с)пъ. печаль творѧ показати съборѹ вьсѧ съключьша˫асѧ цр҃кви ѥго скьрбь. (ἀποδεῖξαι) КЕ XII, 120б; и ре(ч) ми не имамъ тебе ѡставити и ѿити но много ти имамъ показати. кто есть разъжаливыи брата моего. СбТр XIV/XV, 170 об.;
|| открыть, позволить узнать:
се ѹбо чада показа ми б҃ъ. оже племѧ ваше озлоблено будеть. ѿ ˫азыка оц҃а ваше(г). Пал 1406, 92а.
7. Наставить, научить:
иже вълхвованиѥмь и чародѣ˫аниѥ творѧще. аще мужю и женѣ словесы и наказаниѥмь показати и обратити ѿ злыхъ ˫ако же || ѿ зла не преложени пребѹдѹть. КН 1285-1291, 511в-г; Невродъ, с҃нъ Хѹсовъ Ифиѡпи˫анина, ѿ колѣна Хамова. тъ созда Вавилонъ градъ и напервѣѥ показа ловы дѣ˫ати и волшвени˫а. (καταδείξας) ГА XIV1, 19г; тако же и приснопамѧтьнаго с҃на своѥго показаше не высокъ имѣти ѹмъ, добродѣтелью и житию истиньнѹ прилѣжати. (ἐξεπαίδευσεν) Там же, 211а; Июдѣ˫ане и Ѥлини, с нб҃си || пришедъши мудрости ѿвергоша(с) и развѣ Х(с)а философьствовати начаша, ѥдиномѹ показавьшю дѣломь и словомь философьствовати. (παραδείξαντος) Там же, 268б-в; Прп(д)бныи оц҃ь нашь. епатии бѣ… ѿ сътраны фругиискы˫а. родителю бл҃гоч(с)тиву бо˫ащюсѧ бога. ˫аже ѿ дѣтьства имѧста и добра. и добронравна. и книгамъ доволна и показаста. Пр 1383, 88в; ˫ако и тъ ти книгами показа ѿступити ѿ бѣсовны˫а то˫а ѡблазны и преслуша его. и въсхвалисѧ бѣсованиемъ суетьства твоего. СбТр XIV/XV, 26; показа бо ми б҃гословець ре(ч) бо. миръ весь въ злѣ лежить. и не любите мира и ˫аже в мирѣ. (ὑπέδειξε) ЖВИ XIV-XV, 9б; по сре(д) преже всѣ(х) самъ преступа˫а. прилѣжную творѧ мл҃тву всѧ же суща˫а по(д) рукою его показаше и ѹтѣшаше всѧ. (ἐνουϑέτει) Там же, 119б.
8. Наказать, покарать:
Ги҃ не ˫аростию твоѥю ѡбличи мене… ни гнѣвъмь твоимь покажи мене. (παιδεύσῃς) СбТр XII/XIII, 196; послѣдь же воѥвавшемѹ Июдѣю бошью весьма погѹби, и ѿ смр҃ти изъбѣгшимъ поплѣнившю… в напасти пакы възведе, гнѣвавшемѹсѧ б҃ѹ и показавшемѹ. (παιδεύσαντος) ГА XIV1, 180б; в жидѣхъ бо чюдеса створи а ˫азыкомъ бл҃гдть сп(с)ниѥ дарова ѡни ѥго показаша а ˫азыци при˫аша. КТур XII сп. XIV2, 225 об.
Ср. показати 2.
ПОКАЗА|ТИ 2 (163), Ю, ѤТЬ гл.
1.Давать возможность увидеть чтол., показывать:
ономѹ же показающю ногѹ и исцѣлени˫а прос˫ащю… прекрьстиста ю тришьды. СкБГ XII, 19г; видѣхъ бо многы не постѧщесѧ. и ˫а [так!] ˫авлѧющасѧ токмо. нъ и постѧщесѧ и постѧщихъсѧ лица показающе. и ѿвѣтъ пѹщии грѣхѹ приѥмлюще. (τὰ τῶν νηστευόντων προσωπεῖα περικειμένους) ПНЧ 1296, 174 об.; бѣжа ѥдинъ въ Македонию, свергъ цр(с)кѹю ѡдежю, и блазны нѣкы˫а творѧ, и волшвени˫а Ѥгѹпетьска˫а показа˫а, и проповѣда˫а хотѧщимъ быти, и тѣхъ ради съблазнъ || познанъ бы(с) Филипомь и Ѡлѹмпи˫ады, жены ѥ(г). (ἐνδεικνύμενος) ГА XIV1, 26а-б; ѡбнажи предо всѣми сво˫а ребра и гвоздиньны˫а ˫азвы на руку и ногу показаѥть фомѣ. КТур XII сп. XIV2, 241; показаеть ему дь˫аволъ чл҃вка горѣ лежаща. (δείκνυσιν) ПНЧ к. XIV, 34г; нечистии бѣсове послѹшающа˫а ихъ. лъжими пр҃ркы знамень˫а сътворѧють. на прельщенье тѣмь и инѣмъ. и мерътва чл҃вка показають. и вѣщати къ живымъ въ привидѣньи. въходить бо въ мр҃твое тѣло чл҃вка. (δεικνύουσιν) Там же, 126г; имъ же потщани˫а нѣкака. всыла˫а бж(с)твены˫а бл҃годѣти. во ѡбразнѣмь видѣнии и радости и ѡ добротѣ боголѣпно || видѣниѥ показа˫а ѡбразъ бо д҃ша ѥго како не на скрижали ли воѡбразитьсѧ. (δεικνύμενος) ФСт XIV/XV, 120-121;
| образн.:
ѥи молюсѧ и премолюсѧ и прелагаюсѧ. престрашныи подвигъ показающе словесы. (ὑπέδειξεν) ФСт XIV/XV, 131г;
|| являть:
и показа˫а [св. Николай] вьсемѹ мирѹ знамени˫а… съ плавающими плаваѥть по пѹти ходѧщимъ помощьникъ. ЧудН XII, 76б; Анг҃лъ бо приходи(т) кдѣ бл҃га˫а мѣста. и мл҃твении домове. || и ту показають нѣчто мало видѣнь˫а своѥго. ˫ако мощно видѣти чл҃вкмъ. не мощно бо зрѣти чл҃вкмъ. естьства анг҃льскаго. ЛЛ 1377, 95-96 (1110); да малу имѣ˫а еже ѡ васъ печаль въ смиренѣи д҃шѣ моеи. показаю достоина˫а. дѣлы и словесы наказа˫а. (ἐπιδείκνυμι) ФСт XIV/XV, 136б; вѣде же ˫ако аще не тѣломь но д҃хмъ показаеть ти Г(с)ь всѧ си. ˫ако твое вѣрное вьсѣанье нѣ исѹшено бы(с) зное(м) невѣръ˫а. [в др. сп. невѣрiа] но дождемь б҃и˫а поспѣшени˫а. распложено бы(с) многоплоднѣ. ЛИ ок. 1425, 304 об. (1289); показае(т) ны и ѹвѣрѧе(т) самъ сп(с)ъ х(с)ъ. како˫а тѧ славы и чьсти спо(д)билъ есть на нб(с)хъ. гл҃ѧ. ИларСлЗак XI сп. XV, 169.
2. Показывать, указывать на когол., чтол.:
И по семь поставивъ ст҃ыи потирь на б҃ествнѣи трѧпезѣ. перъстомь показа˫а. и глѧда˫а на знаменаныи агнець хлѣбо(м). и на изль˫анѹю кровь вином(ь). пакы гл҃ть. ˫ако трье… въ едино сѹть. КР 1284, 274в; и ‹отвѣща› волхвъ, показа˫а на птѹ: || «аще не движе‹ть›сѧ пта, пребыти на томь мѣ(с) всѣмъ.» (δεικνύων) ГА XIV1, 29в-г; Мудрьствующе варварьска˫а плѣньци. [так!] ѹбивающе же ѥдинорѡдны˫а сво˫а. и пути и домы. варваромъ показающе. казнь пѡдъимѹть. МПр XIV2, 115; и иде с ними в цр҃квь. и поставиша ˫а [послов] на пространьнѣ мѣстѣ. показающе красоту цр҃квную. пѣнь˫а и службы архиерѣиски престо˫анье дь˫аконъ. ЛЛ 1377, 37 (987); Ре(ч) же слѣпець возми ѹбо кошь и всѧди на мѧ и азъ тѧ ношю. ты же показаи ми путь. СбЧуд к. XIV (1), 289г;
|| перен.:
Въ влънахъ житиискахъ ѥси. въ бѹри ли морьскѣи бѣдѹ приѥмлеши. показаю ти с҃нѹ мои. истиньна˫а пристанища. манастырѧ домы ст҃ыихъ. Изб 1076, 14; да сего дѣлѧ и хс҃ъ алка м҃ д҃нии. намъ образъ намъ [так!] показа˫а сп҃сени˫а. (δεικνύς) Там же, 236 об.; путь пок(а)за˫а сп҃сни˫а. тои [Бог] множествомъ щедротъ своихъ. ˫ави намъ ѹгоднику стр(с)тцю своѥю бл҃жною бориса и глѣба. ЧтБГ к. XI сп. XIV2, 103б; Се ли поимы твориши б҃у. и сего ради мниши горшее. ˫ако понѧвою сѧ препо˫асае(т). и ѹмывае(т) нозѣ ѹч҃нкомъ. и показае(т) добръ пу(т) высоты смѣренье. (δείκνυσιν) ГБ к. XIV, 74г;
|| предъявлять:
Аще которыи еп(с)пъ. въ толико шатание. и неистовьство пришедъ. и дерзнеть просити. прѣити ѿ града въ градъ. гл҃ѧ ˫ако хотѧть мене людиѥ гра(д) того. и ѿтѹдѹ вземъ. граматѹ показаеть. написаное к не||мѹ. ѿ всѣхъ гражанъ молениѥ. да въ цр҃кви ставше молвѹ створѧть… просѧще имѣти того еп(с)па. КР 1284, 99в-г; Ц(с)рь же Римьскыи, призвавъ папежа, показа˫а ѥмѹ грамотѹ ц(с)рѧ Феодось˫а, рекыи, ˫ако: "не подобаѥть || намъ не створити въпрошени˫а ѥго" (δείκνυσιν) ГА XIV1, 240а-б.
3. Свидетельствовать, удостоверять, доказывать:
и повѣсиша щиты сво˫а. въ вратѣхъ показающе побѣду. и поиде [Олег] ѿ Ц(с)рѧгра(д). ЛИ ок. 1425, 12 об. (907);
прич. в роли с.:
О томь. ˫ако подобаеть заточити клевещющаго. и не показающаго вины. (μὴ ἀποδεικνύντα) КР 1284, 217а.
4. Проявлять чтол., делать явным, обнаруживать:
ѥлико же ѹбо ихъ. и страхъмь и сльзами. и тьрпѣниѥмь. и бл҃годѣ˫ании. обраштениѥ дѣлъмь а не образъмь. показають. (ἐπιδείκνυνται) КЕ XII, 23б; паче же аще и сльзы имѹть молѧщесѧ. мл҃срдию твоѥмѹ. житиѥ показають достоино отъпѹщени˫а. (ἐπιδείκνυνται) Там же, 182а; подобаѥть же и намъ ѹчимымъ. неослѹшливымъ быти. ни противѹ гл҃щимъ. нъ всѧко смѣрениѥ показающе предъ б҃гмь и предъ чл҃вкы. (δείκνυσϑαι) ПНЧ 1296, 44; нынѣ мнишьскаго ѡбраза трудолюбива˫а пчела свою мудрость показающи всѧ ѹдивлѧѥть ˫ако же бо ѡни в пустынѧхъ самокормею живуть. КТур XII сп. XIV2, 239 об.; закѡнухранитель. закѡнудавцю любовь показаѥть. бестраха живеть. МПр XIV2, 24 об.; но на сѧ переѧ печаль братню. показа˫а любовь велику. сверша˫а ап(с)ла гл҃ща. ѹтѣшаите печалны˫а по истинѣ. ЛЛ 1377, 68 (1078); ˫Ако да по нѹжди пременить [человек] слово. не часто. но лѣтомь. страхомь. и трепетомь. показа˫а. бо(г)у изволениѥ своѥ. и нѹждю. (δεικνύων) ПНЧ к. XIV, 45а; Нынѣ дѣлолюба˫а пчела. крило приволкъши. и ѿ вощинъ вставши. свою мдр(с)ть показае(т). и травникы попарѧе(т). и сбирае(т) цвѣ(т). (ἐπιδείκνυται) ГБ к. XIV, 82б; исполнь б҃ъ по бж(с)тву. а не простъ чл҃къ. показа˫а на земли. б҃жьскаа. и чл҃чьскаа. ИларСлЗак XI сп. XV, 162 об.
5. Выставлять, представлять когол. кемл., какимл.:
Днь(с) нѣкоего ц(с)рѧ показае(т) и за ѹтра работѣ злѣ предае(т). (δείκνυσι) ЖВИ XIV-XV, 53б; тако истинное м҃дролюбье сво˫а рачителѧ въ сл҃нца мѣсто просвѣщае(т). и си˫ае(т) на нѧ и (с)вѣтлы показаеть. Там же, 61б.
6. Раскрывать, объяснять чтол.:
аще бо пр҃рчьствѹѥте б҃ѹ прити преже гл҃а, знамень˫а же и времена пришестви˫а показаѥть. (γνωρίζει) ГА XIV1, 206б; Оуслышимъ како мѹдрѣ показаеть вины ѹнынь˫а ап(с)лъ. (ὑποδείκνυσι) ПНЧ к. XIV, 142а; мы же ѡч҃е прп(д)бне вѣмы… ˫ако преже исхода своѥго дерзновѣниѥ имѣ˫аше ко вседержителю. но пррч(с)тво показа˫а. ˫ако хощеть мѣсто пр(с)ты˫а б҃цѧ и тво˫а лавра. възвеличитисѧ и въздрасти славою и множьство(м). ПКП 1406, 103г; ц(с)рь же Леѡнъ слы Рускы˫а поч(с)тивъ… пристави къ нимъ мужи свои… ѹчаще ˫а к вѣрѣ своеи. и показающе имъ истинную вѣру. и тако ѿпусти ˫а въ свою землю съ ч(с)тью великою. ЛИ ок. 1425, 15 (912); Двѣ ѹчении ѥста показающи см҃рть. едина [вм. едино] предъ рожениѥмъ нашимъ, а дрѹгоѥ сонъ. Пч н. XV (1), 84.
7. Наставлять, учить:
аще же работы. избѣгъ покѹситсѧ. манастырь ѡставити. и иного житиѧ ѡбразъ приѧтi рекше бѣлець пакы быти. власть даѥмъ г҃нѹ ѥго. привлещи ѥго к собѣ показающю по ѡбычаю ѥго. (ἀποδείκνυντι) КР 1284, 222б; показа˫а наказа мѧ г(с)ь, и см҃рти не преда(с) мене. (παιδεύων) ГА XIV1, 88а; и показаеть [Христос] ну||жно внутренюю имѣти ч(с)тоту. внѣшнюю же противну не имѣти. (δείκνυσιν) ПНЧ к. XIV, 157в-г.
8. Наказывать, карать:
разгнѣвавъсѧ и ре(ч). злыи рабе весь долгъ оставихъ тобѣ. поне же ѹмоли мѧ. за гнѣвъ показаѥть великъ… да не прииметь гнѣва б҃и˫а молчаи. (δείκνυσιν) МПр XIV2, 57 об.
Ср. показати1.
АРХИѤРѢ|И (143), -˫А с. ἀρχιερεύς Первосвященник; архиерей; лицо, имеющее одну из высших степеней священства:
ти ни въ || горѣ сеи ни въ иерл҃имѣ желаѥть поклонити сѩ б҃оу. оутрь бо имать въ себѣ оц҃ѩ: оутрь же и с҃на и архиерѣ (τὸν ἀρχιερέα) Изб 1076, 118 об. -119; м(с)ца декѩмбрѩ въ г҃ д҃нь. чюдеса ст҃го архииѥрѣ˫а х҃вы николы. ЧудН XII, 66а; иѥрѣѥмъ (и) ар(х)иѥрѣѥмъ сѣдати. бѣлцемъ или простьцемь никако же. КН 1280, 512а; свѣщаста оубо самодержьца оба. собратисѩ архиереомъ. и ѡ(т) тѣхъ избранɤю вѣроу держати. КР 1284, 99а; на оутрь˫а же събрашасѩ народъ многъ. архииѥрѣи и старци. и придоша в домъ. идеже бѣ икона г҃нѩ. ПрЛ XIII, 49а; и вниде въ слѣдъ ѥго Захари˫а архиѥрѣи и с нимь иѥрѣи г(с)нь п҃ (ὁ ἀρχιερεύς) ГА XIII-XIV, 102б; Г(с)и помози рабу своѥму юрью болковичю. создавшему цр҃квь и олтарь. ст҃аго архиѥрѣ˫а х(с)ва николы. Гр ок. 1350 (2, ю.-р.); и не бѣ оу нихъ ц҃рѩ. но архиерѣи ѡбладаху ими. ЛЛ 1377, 34 об. (986); ст҃ии патриарси, архиѥп(с)пи, и ѥп(с)пи, архиѥрѣи и прч(с)тии прозвутери, и вси сщ҃нии уч҃тли, приимѣте наша худа˫а словеса КТур XII сп. XIV, 64; июдѣи... припадоша къ архиѥрѣѥмъ гл҃ще. ˫ако м҃ри˫а по всѩ д҃ни ходить на гробъ и плачетъ. СбЧуд XIV, 113г; сь оубо приимъ ѥпистолью ѡ(т) арьхиерѣи. иде въ дамаскъ. (παρὰ τ!ῶν ἀρχιερέων) ПНЧ XIV, 18б; хранитесѩ блгч(с)твно творѩще мл҃твы и молень˫а. за кнѩзѩ за болѩре за архиерѣа. (ὑπὲρ ἀρχιερέων) ФСт XIV, 204г; вѣща ап(с)лъ. такого имамъ архииерѣ˫а. искушена по всему подобью кромѣ грѣха. ГБ XIV, 59б; радоуисѩ златозарныи архиерѣю николае. СбТр к. XIV, 217; Сѣдѩщю нѣкогда въ своемь ѡтишьи. ст҃ому. ѡц҃ю великому архіерѣю х(с)ву диѡнисью. и придоша к нему мнози ст҃ии ѡц҃и. ЗЦ к. XIV, 26а; и та(к) созданную имъ цр҃квь ос҃ти и нѣкоего ѡ(т) еп(с)пъ || много постра(д)вша х(с)вы ра(д) вѣры и свое˫а еп(с)пь˫а погубивша пр(с)тлъ архиере˫а. в неи постави. (τοῦ ἐπισκόπου) ЖВИ XIV- XV, 119в-г; и ничто же не дѣлаху архиѥрѣѥве ихъ СбТ ХIV/ХV, 137; Данилови же молѩщюсѩ. Б҃оу ст҃моу архиерѣю Николѣ. ЛИ ок. 1425, 262 (1235).